Rozhovor s Bobem Goth Lučanem

Rozhovor s Bobem Goth Lučanem: „Hudbu poslouchám nonstop.“

datum zveřejnění: 20.8.2008

Duše bloudící po zákoutích českého internetu, dychtící po setkání s minoritním hudebním žánrem gothic a jeho pocitovými ekvivalenty, musí zákonitě při svých virtuálních toulkách navštívit i blog znalce hudební temnoty Boba Goth Lučana. Kde se vezme v člověku touha a síla zrealizovat takto náročný projekt? Než předáme slovo Bobovi, tak musíme konstatovat, že tento rozhovor na stránky BRATRSTVA LUNY stoprocentně patří!

Aby tvůj blog žil, musí být pravidelně aktualizován. Kolik času věnuješ této činnosti?
To je různé, ale snažím se na blogu pracovat zpravidla několik hodin denně.

Spolupracuješ s někým na tvorbě blogu? Jaké další weby považuješ za spřátelené?
Na tvorbě blogu spolupracuji především s Jiřinou, která dělá korekturu a výtvarno a občas i něco sama napíše. Za spřátelené a kvalitní weby považuji Sanctuary (www.sanctuary.cz)
a Darkentries (www.darkentries.wz.cz) . Ti lidé vědí, co dělají.

Bobe, má cenu řešit stále dokola, co je “gothic“ a co „gothic“ není? Vysvětli proč?
(Smích.) Dobrá otázka. Kdyby ses mě zeptal před pár lety, asi bych odpověděl jinak. Ale dnes to asi už smysl nemá. Podívej se, kolik je nejrůznějších podstylů a hybridů. V roce 1991 bych nevěřil, že nálepka „gothic“ bude jednou tak profláklá - rozuměj zprofanovaná - a internet na tom má lví podíl. Spousta mých vrstevníků by to jistě potvrdila. Proto také dávám na svůj blog i jiné hudební styly.

Undergroundová scéna je plná nejen souznění, ale i hašteření, pomlouvání, netolerance. Jak se na tuto problematiku díváš ty? Panuje na výsostném území tvých diskusních fór mír či nikoliv?
Všeobecně je to asi problém. Vyjádřil bych to jako klid zbraní. Z 99% tu panuje mír a diskuse probíhají kultivovaně, ale i u nás se občas to procento nactiutrhačných rýpalů najde.

Před lety sis prý dopisoval a měnil nahrávky s Petrem Štěpánem , leaderem kapely XIII.století. Optikou mediálního světa je Petr dost misantropický, jaká je tvá zkušenost?
S Petrem jsem si psal spíš jako fanoušek a v té době na mě hodně zapůsobil. Ale to asi nebudu jediný, že? Démonická aura kolem Petra je díky textům jeho kapely celkem pochopitelná a v dopisech působil jako pohodový člověk.

Ví se o tobě, že máš snad největší sbírku originálních gothic nahrávek z celého světa mezi domácími fanoušky. Představ čtenářům stránek tvoji sbírku. Jakého exempláře si ceníš nejvíce, který považuješ naopak za zcela raritní?
Díky za otázku. Moje sbírka, v níž gothický rock má prioritu, což jsem už několikrát potvrdil, zahrnuje různé styly. Jinak jsem příznivcem i metalové a popové hudby. Přesný počet svých nosičů neznám, ale bude to něco kolem 8 000 titulů.
A kterých exemplářů si cením nejvíce? To by byl dlouhý seznam. Určitě sem patří ucelená sbírka originálních CD Davida Bowieho, Sisters of Mercy, Fields of The Nephilim, The Mission, Siouxsie and The Banshees, Bauhaus, The Cure, Clan of Xymox. Za raritní považuji téměř kompletní kolekci originálních CD Christian Death s Valorem i Rozzem. Dále House of Usher, ti mi dali nejvíc práce je sehnat. Hrdý jsem i na CD Jerusalem Syndrome, Rosetta Stone, Ikon, Mephisto Waltz, Sex Gang Children a z novějších například All Gone Dead atd..

Kolik hodin týdně věnuješ poslechu hudby? Posloucháš i jiné hudební styly?
Hudbu poslouchám prakticky nonstop. Vstávám s ní i usínám a to až do té míry, že mám migrény, a sluch už také není, co býval. Cos to vlastně teď říkal?... Humor!
Jsou zkrátka styly, které prostě potichu poslouchat nelze. Například industrial. Ten potřebuji, aby zněl hodně noise. Také si rád pustím metal všech odnoží, zvláště doom, black, death. Ovšem paradoxně z této temnoty jsem schopen vzápětí zabloudit do vln art rocku, peřejí synthpopu nebo vlnek etna. Právě v dnešní době, kdy je gothická „subkultura“ (tohle slovo strašně nerad používám) tak do omrzení omílaná, je to můj způsob úniku do antimódních dimenzí.

Rozhovor je vedený speciálně pro stránky gothic rockové formace BRATRSTVO LUNY. V lednu jsi napsal velmi pochvalnou recenzi na debut „Gotická duše“. Překvapilo tě, že pozitivně nahrávku přijmou třeba i metalová periodika, jako jsou SPARK či PAŘÁT?
Co na to říct? Je jen dobře, že vás tuzemské podhoubí absorbovalo. Teď už záleží jen na vás, jestli si svou pozici v retro gothic rocku udržíte i v následujících letech.

V Zemi moravské si se stal velmi aktivním šiřitelem nahrávky „Gotická duše“. BRATRSTVO na Moravě nemohlo ve větší oporu svého demosnímku doufat...
Snažil jsem se v rámci svých možností podporovat tuzemskou scénu. Šířením vaší nahrávky jsem snad přispěl ke skromné propagaci. Přesto je všeobecně známo, že na Moravě se rockové hudbě daří tak nějak víc, takže by to mohlo mít určitý efekt. Díky vínu jsme zpěvnější. (Smích.)

První impuls při poslechu BRATRSTVA LUNY.
Pro mě je to, jak to říct, retronostalgie lehce evokující první dvě fošny XIII. století –Amulet(1992) a Gotika (1994).

Jaká píseň z alba „Gotická duše“ tě nejvíce oslovila a proč?
Nejvíc se mi líbil tříminutový otvírák Bratrstvo Luny, protože mi, jak už jsem řekl, evokuje první nahrávky XIII. století.

Vyjmenuj pozitiva malé české gothic scény? Jsou vůbec nějaká?
Co se mě týče, pozitivum vidím především v tom, že u nás gothic rocková scéna vůbec vznikla, a vážím si všech kapel, které se zasloužily o to, že existuje doposud. Nechci zde jmenovat konkrétní party, abych na někoho nezapomněl.

Čím Bob Goth Lučan v souvislosti s hudbou v současnosti nejvíce žije?
Pravdivě odpovím. Teď poslouchám stylový mix. Z každého hudebního zákoutí něco. Mám teď retroobdobí. Vracím se ke starším psychedelickým nahrávkám z repertoáru Voivod, Christian Death, Alien Sex Fiend. Hodně jsem sjížděl desku Davida Bowieho-Outside (1995) a z novějších kapel All Gone Dead. Celkem mě fascinuje šarmantní zrůdnost francouzsky táhlých tónů akordeonu v podání formace Deadchovsky.

Pozvi čtenáře, kteří tvůj blog ještě neznají, do jeho temného lůna. Co zde naleznou?
Původní tvorbu – povídky, recenze, články, úvahy. Vzhledem k mým všeobecným zkušenostem se snažím poskytnout prostor různorodým hudebním žánrům, kde má ovšem gothic rock výsadní postavení. Ale protože se zajímám i o filmovou tvorbu, naleznete zde i hodně filmových recenzí, a to z jiných zdrojů. Výtvarné umění je doménou Jiřiny.

Zmiňuješ se, že píšeš povídky, články, úvahy a recenze? Věnuješ se ještě i jiným literárním útvarům?
Ano, věnoval jsem se psaní textů pro rockové a metalové skupiny.

Nejlepší webové stránky o subkultuře gothic dle tvého názoru?
Slovo subkultura mi moc neříká. Já poslouchám jen gothic rock …

Vyjmenuj tvůj životní top ten světových gothic nahrávek.
Bauhaus: The Sky´s gone out, 1982
Christian Death: Ashes, 1985
The Damned: Phantasmagoria, 1985
Sisters of Mercy: First and last and always, 1985
Fields of The Nephilim: The Nephilim, 1988
Christian Death: Sexy death God, 1994
The House of Usher: Cosmogenesis, 1999
The Mission: Grains of sand, 1990
The Cult: Love, 1985
Clan of Xymox: Hidden faces, 1997
A i když jde o proměnné, Christian Death, Bauhaus a Fields of The Nephilim zůstávají stálicemi. Starého psa novým kouskům nenaučíš.

.... a český historický top ten vypadá dle Boba Lučana jak?
A není na historický top ten v Česku ještě brzy?

Tvé životní krédo?
Chci zpět domů. Do konce 80. let, do doby, kdy gothic rock byl ještě v mých očích tak neposkvrněný a čistý . Vraťte mne domů k panenskému proudu hebrejských bohů, kdy jsem objevoval svět za tónů Cocteau Twins, Fields of The Nephilim, Bauhaus, Bolshoi, Christian Death a dalších a dojídal poslední šťovík a zmokal na burzách, abych si odstál řadu na MC kazetu FIRST AND LAST AND ALWAYS (1985) a bylo to, přátelé, poprvé, naposled a navždy! Není to příliš patetické?

Děkuji za rozhovor. BL Adresa blogu Boba Goth Lučana http://boblucan.bloger.cz/